У част Славне Владичице наше Богородице и Приснодјеве Марије
Историја ове чудотворне иконе Божије Матере повезана је са житијем Преподобог Арсенија Коневског.
Желећи да види високе примере монашких врлина и да доживи све тегобе суровог монашког живота, Преподобни је отишао на Свету Гору, Атон. Након што је тамо провео три године у непрестаним подвизима духовног усавршавања, Арсеније је одлучио да се врати у своју отаџбину, како би наставио пут подвига, који је започео у отаџбини.
Тада га је на поласку к отаџбини игуман једног атонског манастира, прозорљиви старец Јован Зидон, благословио на пут, иконом Мајке Божије.
И тако се у пратњи Богородичине иконе Арсеније вратио 1393. године у Русију и отишао у свој родни град Новгород.
Убрзо, по благослову Архиепископа новгородског Јована, отишао је у потрагу за место будућег манастира, дуж реке Волхов у Ладожском језеру.
Пошто је испитао многа острва, подвижник се коначно зауставио на острву које је било познато под именом – Коневец. Овде је Преподобни Арсеније подигао крст, саградио себи келију, и после неког времена саградио храм у част Рождества Пресвете Богородице. Подвижнички живот Арсенија привукао је к њему људе жељне монашког живота, тако да се ускоро на острву устројио манастир зван – Коневски.
Чудесна помоћ Богомајке Арсенију, открила се на самом почетку његовог насељења на острво. Од једнога рибара монах је сазнао, да се на северо-западној страни острва налази веома велики камен, који сујеверни житељи веома поштују. Свакога пролећа доводе своју стоку на ово острво на испашу, остављајући га без пастира и враћају у касну јесен. Излазећи на обалу са стоком, житељи остављају једног коња на острву код “светог“ камена, као жртву духовима за очување стоке. Следећег пролећа, коњ нестаје, тако да се не могу пронаћи ни његови остаци. Ово је сујеверним житељима показало да су духови — заштитници острва – прихватили жртву. «И до сада “ — говорио је рибар — духови живе под овим каменом и изазивају страх у људима!“
Након што је саслушао рибареву причу, Преподобни Арсеније с Богородичином иконом је отишао до овог камена и сотворивши молитву, прогнао зле духове. Предање каже, да су зли духови попримили обличје гаврана, одлетели с острва на Виборски брег, који су локални мештани касније прозвали, Ђавољи брег.
Године 1917. Коневец је ушао у састав Финске и у ратно време 1939-1940. братија манастира је била евакуисана с острва, финским властима. Са собом монаси су понели чудотворну Коневску икону.
Године 1956. последњи најстарији монах Коневске обитељи, предао је ову светињу Ново-Вааламском манастиру. Тако да се данас, ова чудесна икона налази у Саборном храму Ново-Валаамског манастира и сматра се главном светињом православне Финске; као врло поштована, њене бројне копије су разаслане по читавом свету, не само у хришћанским домовима, већ и у лутеранским.
За датум прослављења иконе узет је 23. јул по новом, односно 10. јул. по старом календару.
Копија иконе из XVII века налази се у московском храму Васкресења Господњег, на Успенском тргу.
Изображење
Икона Коневска своје порекло носи са Свете Горе Атонске.
Овај чудотворни образ изображава Приснодјеву с Предвечним Младенцем, који држи два (негде једнога) голуба у левој руци, док у десној носи савијени свитак.
И Мајка и Дете су окренути ка народу, за који је Син Њен пострадао; нетремице посматрају оно што се око њих збива; поглед је врло директан и упечатљив, уперен и усмерен у једну тачку.
Голуб као симбол Светог Духа, говори да је само он, Младенац, Пут Истина и Живот. Дакле, то није творевина, камење, коме су се житељи острва клањали.
Као Треће лице Свете Тројице — Господ Животворни, Он од Оца исходи и говори кроз Пророке.
Њему се треба клањати и од Њега очекивати помоћ. А младо Дете је носилац благодати Духа Светога.
Богомајка је одевена у доњу хаљину златне боје, као Царица Неба и земље, док је горња у браон нијанси са извезеним зланим порубом. На рукама Јој видимо наруквице, као код свештенослужитеља, који савршава Свете тајне.
Младенац је одевен у хитон, зелене нијансе, боје која симболизује присуство Духа Светог.
Чуда
Пред иконом Пресвете Богородице Коневске молимо се за исцељење од демонизованости, болести главе и слепила, од парализе и раслабљености.
Молитва к Пресветој Богородици пред Њеном иконом Коневском
Свемилостива Госпођо Дјево Богородице!
Погледај на смирено мољење моје с којим скрушено прилазимо образу Твојему, услиши нас. Знамо, О Саздатеља мојега Мати, пошто Ти јеси незаменљива заступница хришћана к Творцу, непостидна и тајинствена. Знам и ово, иако безакоња моја превазилазе главу моју и, као бреме тешко, оптеретише ме, и ја нисам више достојан видети висоту Небесну, погледај доле к Престолу славе Сина Твога и Бога нашега, јер сам достојан мука и вечног суда. Тога ради к Теби припадамо, Тебе молимо умилно, к Теби са сузама вапимо: сотвори к Њему матерно Твоје мољење, да не одврати од нас грешних лица Својега, но, као Милостив, да опрости нам сагрешења наша вољна и невољна; на пут спасења управи нас и с вишњом силом укрепи к творењу заповести Својих светих. Да сачува нас од искушења света, од грешних пожуда, од ђаволских замки и од напада видљивих врагова. Да благослови дела руку наших, и пода обитељи овој и свакоме граду и земљи обиље земних блага. Нека нам свима сотвори добре и спокојне дане, и огради миром Своју свету Цркву, да разједињено уједини, као Благ Господ, Дуготрпељив и Многомилостив, слављен од сваке твари са оцем о Светим Духом у векове векова. Амин.
Тропар, глас 1
Засија нам, као сунце светозарно од истока велелепно, Твоја, Владичице, икона, озаривши сва чудеса и преславно обасјавајући, свима који Ти са вером и љубављу прилазе и моле се усрдно Твоме Сину и Бога, величају. Слава Богу, који нам је дао Арсенија, слава повратницима из Новгорода, слава оном који исцељујући делује на све.
Кондак, глас 8
Препрослављена Вишњега Мати призива нас к песмопјенију Свога образа пристигле од Новгорода и крепећи их видећи нас у подвигу, побеђујући противну силу, к Њој, као узрочнику наше радости, појемо Јој: радуј се, Невесто Неневестна.
Величање
Величам Те, Пресвета Дјево, Богоизбрана Отроковице, и поштујем образ Твој свети, из ког точиш исцељење свима, с вером прибегавајућима.
Елза Бибић
превод с руског: О. Б.
Литература:
www.deva-maria.ru/:icona-bozhiei-materi-konevskaya-golubitskaya:ikona-bogomateri
Ооо Духовое Преображение: К Богородице приљежно њине притецем – Молитви к Божиеи Матери перед Ее чудотвоњими иконами – Коневска, стр. 52, 53;