Select Page

Иако се још нијесу сумирали утисци са јучерашњег величанственог и историјског Светосимеоновског сабора у Подгорици, у којем је учествовало око 100 000 вјерника, вјерни народ и вечерас молитвено брани светиње од режимског безакоња упакованог у тзв. закон о слободи вјероисповијести.

Широм Црне Горе се одржавају молебни и литије.

Беране:

Владика Јоаникије: Реторика Анта Павелића овдје преко преедсједника Црне Горе добија свој замах

Становници Берана, предвођени Епископом будимљанско-никшићким г. Јоаникијем и вечерас су у крсном входу прошли од храма Светог Симеона Мироточивог до манастира Ђурђеви ступови у којем је служен молебан за спас светиња.

Извођењем химне „Онамо, ‘намо“, сабране је поздравио протођакон Владимир Руменић из Београда

Владика Јоаникије рекао је да велика свенародна скупштина засједа непрекидно пуна два мјесеца.

„Када је Скупштина Црне Горе застранила и донијела дискриминаторски, антиуставни, антицивилизацијски закон којим се заправо наругала нашој светој вјери и изразила намјеру да отме светиње, да их скрнави и са њима тргује, нијесмо имали другога решења него да сазовемо ову велику свенародну скупштину која ће рећи шта мисли и која ће исказати своју вољу“, рекао је Епископ будимљанско-никшићки.

Казао је да је глас народа – глас Божји.

„Сви ми који се сабирамо око наших светиња у ове тешке дане, осјећамо да се пише историја. И сви смо ми учесници те историје – од старца Нова Марковића од 99 година из Брезојевице до ове дјеце овдје сабране, дјеце и омладине. А дјеци и омладини припада будућност, а не онима који користе реторику Анта Павелића и оптужују нас за великосрпски национализам“, поручио је Владика.

Подсјетио је да је са том реториком усташки вођа и Хитлеров слуга Анте Павелић истражио и побио на стотине хиљада Срба.

„А овдје, нажалост, та реторика добија свој замах преко предсједника Црне Горе“, казао је Владика Јоаникије.

Деветогодишња Јана Марсенић из Мурине најмлађи је крстоноша на данашњој литији Горњих Васојевића и Горњег Полимља до Берана: Саборно: Мурино, Андријевица, Виницка, Трепча…

Фото: Манастир Ђурђеви ступови

Никшић: Нећемо дозволити да наша кућа – Црна Гора прокишњава баш кроз овај закон

Након Молебна Пресветој Богородици, који је служен у Саборном храму Светог Василија Острошког, упркос јакој киши, велики број житеља града под Требјесом кренуо је, заједно са свештенством и монаштвом, у молитвени ход до Трга слободе гдје се сабранима обратио протојереј-ставрофор Гојко Перовић, ректор Цетињске богословије, који је и предводио литију.

Прота Гојко је казао да је добро што се на овоме тргу послије молитвеног хода, чита Молитва Господња и Симбол вјере у којима најсажетије и најјасније стаје цијела наша вјера: и у кога вјерујемо, и како вјерујемо и до кад вјерујемо:

„Ово је добро да се у смутна времена, у великој гужви, у доста брига које човјек носи у своме срцу, а које нијесу везане само за Господа и светињу, подсјетимо зашто смо кренули у овај молитвени ход и шта је разлог ових наших литија, које јесу истовремено и мирни и грађански протести.“

Поручио је да је разлог ових наших литија и овог сабрања наша жеља да покажемо свима, и властима и свим грађанима ове државе да је на помолу спровођење једног јако лошег закона.

„По овој киши ако нијесу све цигле, сви цријепови и даске на крову постављене, може наша кућа – Црна Гора да прокишњава баш кроз тај закон. Зато смо се скупили као на неку мобу да поставимо да све даске, све цигле, да сваки камен наше куће буде на свом мјесту. Тако раде прави домаћини.“

Пљевља: Нашим постом и молитвом, зидине овога закона срушиће сам Бог

Након одслуженог молебна у Храму Свете Петке, молитвени ход за одбрану светиња у Пљевљима поред Преосвећеног Епископа милешевског г. Атанасија, предводио је протојереј Никола Пејовић, главни и одговорни уредник Радио Светигоре.

Обраћајући се сабранима на градском тргу, испред хотела Пљевља, отац Никола је поручио да оно што се дешава од Улциња, Бара, Будве, Херцег Новог, Котора, Подгорице, Никшића, Колашина, Мојковца, Берана, Бијелог Поља…. до Пљеваља, није ништа друго него дјело Божије, дјело Христово којим ми настављамо Свето јеванђеље.

“Дошао сам да се поклоним вашој љубави према светињи, вјерности за дом Господњи и вашој спремности да се за ту светињу жртвујете, и браните оним што је најсветије и животом ако треба.Та ваша љубав је отопила многа срца и ових дана су међу вама и они који прије два мјесеца, можда и нису били са вама. И то је највећа побједа ових литија.”

Истакао је да је све тако величанствено зато што ми не ратујемо и не призивамо ратове као неки, јер хришћани ратују једино против оца лажи и ђавола. А тај рат се, како је казао, добија постом и молитвом, и то смо научили од Господа:

“Од Њега смо научили да љубимо ближње своје као саме себе, али не само то! Господ нам је дао заповјест да љубимо и непријатеље своје. И у томе се вјежбамо два мјесеца и полажемо један од највећих и најзначајнијих испита за сваког хришћанина: да љубимо и оне који нас мрзе. Да им кажемо: Не мрзимо вас, него желимо да ову свјетлост васкрсења Христовога, нашу вјеру коју смо примили од светих предака и пред вама посвједочимо, и кажемо да то што чините, не чините нама лично, него себи и својим потомцима .“

С обзиром да сјутра почиње Велики васкршњи пост, протојереј Никола Пејовић позвао је све да ове године још ревносније и бројније посте и да се моле: „Онда ће се и саме зидине овога закона срушити, јер ће их срушити сам Бог као што је срушио све непријатеље Своје.“

Фото: о. Боривоје Пантић

Из манастира Свете Тројице кренула је литија према цркви Свете Петке.

Бијело Поље:

У Цркви Светих апостола Петра и Павла служен је молебан, послије којег је кренула литија до Храма Светог Николаја у Никољцу.

Раније данас Вранешани су на коњима и пјешице кренули ка Бијелом Пољу да би се придружили литији.

И вјерници из Расова литијски до Храма Светих апостола Петра и Павла.

Ка истом циљу упутила се и литија од Храма Св. Јована Крститеља у Сутивану, предвођена протојерејем Миланом Станишићем.

Свештени ход из Вољавца предводила је мати Харитина.

фото: Црква Светих апостола Петра и Павла

Херцег Нови:

Киша и хладно вријеме ни вечерас нису омели Новљане да се саберу у великом броју на молебну и литији за одбрану светиња. У току дана је више литија кренуло из околних мјеста са благословом да се састану испред манастира Савине, гдје је прочитана молитва Пресветој Богородици.

Од цркве Лазарице на Видовом врху у 14.30 часова је кренула литија према Мокринама и Ратишевини. Литију су предводили свештеници херцегновског намјесништва протојереј Никола Урдешић и јереји Александар Папић и Зоран Миљанић, парох у Мокринама.

Након молебана у цркви Свете Тројице у Кутима који је почео у 18 часова, народ је у литији кренуо према Зеленици, гдје се заједно са вјерницима из Каменара и Зеленике упутио ка манастиру Савина. Литију из Кута, Зеленике и Каменара предводили су парохијски свештеници – оци Драго Пешикан и Небојша Вуловић.

Главна градска литија кренула је према манастиру Савина из цркве Вазнесења Господњег на Топлој. Молебан у том храму је служио протојереј-ставрофор Обрен Јовановић, секретар Митрополије црногорско-приморске.

По одслуженом молебану сабраном вјерном народу се у цркви на Топлој обратио протојереј Живан Вукојевић који је казао да је пут суза, покајања и праштања благословен, као и крсни входови којима се ових дана освећује Црна Гора.

Он је додао да је вечерашња литија посебна јер на неки начин представља увод у почетак поста.

“Крсни вход од светиње на Топлој до Савинске светиње је ход суза, покајања и тражења опроштаја”, казао је отац Живан.

Изразивши велику радост и благодарност што вечерашњу литију у Херцег Новом предводи секретар Митрополије црногорско-приморске, он је казао да оца Обрена у Новоме сви знају и да га не треба посебно представљати.

Из цркве на Топлој вјерници су предвођени свештенством кренули према манастиру Савина.

Породица Јоцовић и Данијела Ђуровић са Савине припремили су послужење за све оне који су у литијском входу долазили из удаљенијих мјеста.

Фото: Никола Поповић

Кренуо је крсни ход од цркве Лазарице на Видовом врху код Херцег Новог. Након пјешачења 21 км, литија је стигла испред манастира Савина и спојила се са осталим крсним ходовима.

Оливера Балабан

Тиват:

Више стотина вјерника упутили су се данас у свештеној литији од Михољске Превлаке до Цркве Светог Саве у Тивту.

Након молебана у храма Светог Саве, литију је прошла градским улицама и назад.

Отац Петар Петровић, парох тиватски, рекао је многобројном вјерном народу да је „цвијет Црне Горе и понос свештенства Митрополије црногорско-приморске“.

Бар:

Након молебна у саборном храму Светог Јована Владимира, улицама града под Румијом прошао је крсни вход у коме су учествовале хиљаде вјерника.

Архијерејски протопрезвитер барски отац  Слободан Зековић је у име барског свештенства, поводом почетка Великог поста, затражио опроштај од вјерног народа сабраног на вечерашњој литији.

„Вечерас и онима који ружно говоре против нас и ових наших литија, онима којима је дато у овом тренутку да врше власт у Црној Гори, и који су изазвали сву ову смутњу, поручујемо да им је, што се нас тиче,  пружена рука братске љубави и помирења.  Али исто тако, још једеном поручујемо, као и свих минулих дана да нећемо дозволити да се наше светињем скрнаве, а наша света Црква понижава“, рекао је он.

Отац Слободан Лукић, парох црмнички, који је предводио вечерашњу литију рекао је да се учесници литија не горде и не траже ништа индивидуално.

„Сви смо ми овдје дошли дав своје личне циљеве подредимо општем.  Ми смо овдје ради Цркве и ради одбране наших светиња.“, казао је он.

Додао је да је и раније било литија на овим нашим горама.

„Ви знате да је румијска литија спустила светотројични храм на врх Румије“, рекао је отац  Слободан.

Ове литије су, по његовим ријечима залог једног великог будућега храма.

„Храма љубави, пријатељства и јединства и слоге.  И тај храм ће бити као наша задужбина коју ћемо да оставимо нашим потомцима, ако Бог да“, поручио је отац Слободан Лукић.