Народно памћење о називу Златеш датира од давнина, а посебно од Косовске вечере. Када је цар Лазар добио извјештај о пристизању српских снага за бој на Косову и сазнао да му властела из Златеша није стигла, он их је проклео да се више не зову Златеш него Вранеш (вран, црн). Од тада се назив Златеш губи, па су жупу Љубовиђа Турци преименовали у нахију Вранеш
Манастир Светог Илије у Томашеву, популарнији по називу Златеш, скоро да блиста пуним сјајем. У последњих неколико дана поставља се ограда око храма чиме ће се овај простор заокружити као манастирски комплекс. О светињи у скопу које се налази конак и манастирско имање брине игуман Николај Стаматовић који би ускоро требало да магистрира на Теолошком факултету у Београду.
Игуман Николај каже да га радује чињеница да се народ све више враћа цркви и наглашава да је лијепо бити свештеник у Златешу, гдје га је народ прихватио као свога најрођенијег.
– Сваке недјеље и када је црвено слово у календару имамо литургију на којој се види како се народ све више враћа цркви. Оно што ме посебно храбри јесте чињеница да млади долазе у већем броју, а једини смо можда у региону, сигурно у епархији, који имамо и школу вјеронауке. Имамо скоро 40 малишана који се уче црквеном животу, а постоји и црквени хор у којем се учи појање – прича игуман Николај.
На Илиндан Златеш је прославио своју славу, а Његово преосвештенство владика Јоаникије освештао је манастирски конак, један од најљепших конака у Црној Гори. Велику заслугу да све буде на свом мјесту и светиња изгледа величанствено има Дарко Рутовић, који је на челу Одбора цркве и иницијатор је бројних активности.
– Почели смо да радимо живопис манастира и фрескописање је повјерено младој академској сликарки Милици Перуничић. У току је и реконструисање иконостаса. Два смо већ поставили – Христа и Богородице, а остало је да се уради још десетак, што ћемо, надам се, завршити до краја године. На манастирском конаку поставили смо нову фасаду и термоизолацију. Поставили смо и хол испред конака и очекујемо да до наредног Илиндана урадимо све што смо планирали – каже Рутовић, додајући да ће изградити и преостали дио ограде, са друге стране манастира и поставити малу капију на манастирском имању.
– Свестрани просперитет и друштвено-економски и културни развој Златеша започео је периодом владавине Немањића. Тако је ово подручје, заједно са Полимљем, постало најразвијенији дио Рашке државе, која је била у сталном успону. Крајем 12. и почетком 13. вијека Златеш у склопу Полимља, постаје истакнути пункт православља, један од културно развијенијих крајева ондашње Србије. Дио Полимља и Потарја и у њему Златеш држао је Немањин брат, велики кнез Мирослав, управљач Захумља – прича мр Петко Бошковић, хроничар збивања не само овог краја већ и читавог подручја бјелопољске општине.
– Кнез Мирослав је на Лиму подигао цркву, посвећену апостолима Светом Петру и Павлу, највјероватније прије 1190. године. Ово је најсјајнији период српске средњовјековне историје. У то вријеме, масовне градње манастира и цркава, Златеш је у Полимљу имао велики културни значја. Средишта тих нових струјања у Златешу су били манастири и цркве. Богата културно-историјска прошлост Златеша је врло мало проучена, а посебно када је како је долина жупе Љубовиђа названа Златеш. Има више верзија предања, легенде. Народно памћење о називу Златеш датира од давнина, а посебно од Косовске вечере, кад је цар Лазар добио извјештај о пристизању српских снага за бој на Косову. Кад је сазнао да му властела из Златеша није стигла, он их је проклео да се више не зову Златеш него Вранеш (вран, црн). Од тада се назив Златеш нагло губи, поготово по доласку Турака, који упорно форсирају назив Вранеш, па су жупу Љубовиђа преименовали у нахију Вранеш. Тако је овај назив Вранеш остао до дан-данас. Разлози су јасни. Али црква посвећена светом Илији популарнија је као Златеш – истиче Бошковић, додајући да је обнова манистира Златеш у Томашеву охрабрење за народ.
– То ће бити и подстицај да се дубље, шире и поступније истражи, проучи и комплетира све оно о настанку, развоју и функцији коју је Златеш, његови храмови и свештенство, вршио у прошлости. Ово подручје и дух његовог народа заслужују вјеран и истинит приказ. Историја овог народа, улгавном, има утемељење истине о животу и раду његовом кроз вјекове. И нема те силе, ни домаће нити стране, нема те историје, те полигике која ће поништити ту истину – каже Бошковић.
Милован Нововић
Извор: Дан